Conduta de acadêmicos de uma universidade da região amazônica frente ao bullying*
Resumo
Descritores: Violência, Bullying, Ensino Superior.
Behavior of students in a university of the amazon region faced with bullying
This study aimed to investigate cases of violence in the relationship of academics to ascertain the prevalence of bullying within the Federal University of Rondônia, Porto Velho Campus. This was a quantitative study in which it was conducted a survey that consisted of a research design that helped us to understand the experiences of violence presented by the students of higher education from the city highlighted. For data collection we used a validated questionnaire that was applied during visits to the University with students from various courses selected by the sample quantity. 456 interviews were performed. Results showed that the manifestations of bullying occur mostly in the classroom (6,1%). It was also observed that 32% said they had experienced a situation considered humiliating or embarrassing by teachers. Upon the findings of this research it was possible to affirm that the manifestations of bullying are present in social relations of the university.
Descriptors: Violence, Bullying, Higher Education.
Conducta de estudiantes de la universidad de la amazonía frente a bullying
El estudio tiene por objetivo investigar los casos de violencia en la relación de los académicos para conocer la prevalencia del maltrato entre iguales en la Universidad Federal de Rondónia- Campus, Puerto Viejo. Se trata de un estudio cuantitativo en que fue realizado un plan de investigación que ayudó a comprender las experiencias de violencia presentados por los estudiantes de educación superior de la ciudad en evidencia. Para la recogida de datos se utilizó un cuestionario validado que se aplicó durante las visitas a la Universidad, con estudiantes de diferentes cursos seleccionados por la cantidad muestra cuantitativa.456 entrevistas fueron realizadas. Los resultados mostraron que las manifestaciones de bullying se producen principalmente en las clases (6,1%). También se observó que el 32% dijeron que habían experimentado una situación que él consideraba humillante o embarazoso por parte de los docentes. Tras los resultados de esta investigación fue posible afirmar que las manifestaciones de bullying están presentes en las relaciones sociales de la universidad.
Descriptores: Violencia, Bullying, Enseñanza Superior.
Texto completo:
PDFReferências
Neto AAL. Diga não para o bullying. Programa de redução do comportamento agressivo entre estudantes. Rio de Janeiro: ABRAPIA; 2004.
Fante CAZ. Fenômeno bullying: como prevenir a violência e educar para a paz. 2ª ed. São Paulo: Verus; 2005.
Lima AAA. Fenômeno bullying na universidade [Internet]. [citado em 2011 Ago 10]. Disponível em: http://www.artigonal.com/ensino-superior-artigos/fenomenobullying-na-universidade-688751.html
Secundo LCFV. Trote universitário e o fenômeno bullying. 2ª ed. Rio de Janeiro: Impetus; 2007.
Ristoff D, Giolo J. Trajetória da mulher na educação superior brasileira: 1991-2004. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira; 2006.
Albino LP, Terêncio GM. Considerações críticas sobre o fenômeno do bullying: do conceito ao combate e à prevenção. Rev Jur Minist Público Catarinense.2010;15:169-95.
Teschima HV, Marçal FA. Qualidade de vida percebida por estudantes universitários londrinenses [Internet]. [citado em 2011 Ago 03]. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd155/qualidade-de-vida-percebida-porestudantes.htm.
McEvoy A. Teachers who bully students: patterns and policy implications [Internet]. [citado em 2011 Ago 01]. Disponível em: http://gwired.gwu.edu/hamfish/AnnualConference/2005/
DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2012.v3.n3.293
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais
Eletrônico ISSN: 2357-707X
Impresso ISSN: 2177-4285
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.