Valores Pessoais e Profissionais de Enfermeiros: uma revisão integrativa

Tábata Cerqueira Nascimento Nobre, Ednalva Alves Heliodoro, Darci de Oliveira Santa Rosa

Resumo


Objetivo: Analisar publicações sobre valores pessoais e profissionais de enfermeiros e sua relação com a formação e a prática clínica de enfermagem. Metodologia: Revisão integrativa de artigos indexados nas bases MEDLINE, LILACS e CINAHL publicados entre 2014 a 2019, que abordaram os valores pessoais e profissionais na enfermagem, sendo analisados por estatística descritiva das frequências e analise de conteúdo temático de Bardin. Resultados: Foram selecionados treze artigos, em português, espanhol e inglês, em oito revistas distintas. Os países que tiveram instituições filiadas aos estudos foram Turquia, Canadá, Espanha, Colômbia, Estados Unidos, Brasil e Irã. Os locais de desenvolvimento dos estudos foram em instituições de ensino superior, hospitais e unidades básicas de saúde. A metodologia mais utilizada foi a quantitativa. As categorias temáticas constituídas foram: instrumentos para avaliação de valores da enfermagem, descrição sobre os valores na enfermagem e fatores associados, diferenças intergeracionais e evolução dos valores. Conclusão: Concluiu-se que a busca pelo conhecimento sobre os valores da enfermagem é universal, porém pouco abordada no contexto brasileiro. A dignidade humana foi o valor mais representado nos estudos. A formação de valores contribui para a formação e aprimoramento de profissionais qualificados que contribui a segurança na prática clínica.

Descritores: Capacitação profissional; Cuidados de enfermagem; Ética em Enfermagem; Valores Sociais.

 

The personal and professional values of nurses: an integrated revision

 

Objective: To analyze publications on nurses' personal and professional values and their relationship with nursing education and clinical practice. Methodology: Integrative review of articles indexed in the MEDLINE, LILACS and CINAHL databases published between 2014 and 2019, which addressed personal and professional values in nursing, being analyzed by descriptive statistics of the frequencies and analysis of thematic content of Bardin. Results: Thirteen articles were selected, in Portugueses, Spanish and English, in eight different journals. The countries that had institutions affiliated to the studies were Turkey, Canada, Spain, Colombia, United States, Brazil and Iran. The places where the studies were developed were in higher education institutions, hospitals and basic health units. The most used methodology was quantitative. The constituted thematic categories were: instruments for evaluating nursing values, description of nursing values and associated factors, intergenerational differences and evolution of values. Conclusion: It was concluded that the search for knowledge about nursing values is universal, but little addressed in the Brazilian context. Human dignity was the most represented value in studies. The formation of values contributes to the training and improvement of qualified professionals that contributes to safety in clinical practice.

Descriptors: Ethics Nursing; Nursing Care; Professional Training; Social Values.

 

Valores personales y profesionales de enfermeras: una revisión integrativa

 

Objetivo: Analizar publicaciones sobre los valores personales y profesionales del enfermero y su relación con la formación y práctica clínica en enfermería. Metodología: Revisión integradora de artículos indexados en las bases de datos MEDLINE, LILACS y CINAHL publicados entre 2014 y 2019, que abordaron valores personales y profesionales en enfermería, siendo analizados mediante estadística descriptiva de las frecuencias y análisis de contenido temático de Bardin. Resultados: Se seleccionaron trece artículos, en portugués, español e inglés, en ocho revistas diferentes. Los países que tenían instituciones afiliadas a los estudios fueron Turquía, Canadá, España, Colombia, Estados Unidos, Brasil e Irán, los lugares donde se desarrollaron los estudios fueron en instituciones de educación superior, hospitales y unidades básicas de salud. La metodología más utilizada fue la cuantitativa. Las categorías temáticas constituidas fueron: instrumentos de evaluación de los valores de enfermería, descripción de los valores de enfermería y factores asociados, diferencias intergeneracionales y evolución de valores. Conclusión: Se concluyó que la búsqueda del conocimiento sobre los valores de la enfermería es universal, pero poco abordada en el contexto brasileño. La dignidad humana fue el valor más representado en los estudios. La formación de valores contribuye a la formación y mejora de profesionales cualificados que contribuyan a la seguridad en la práctica clínica.

Descriptores: Atención de Enfermería; Capacitación Profesional; Ética en Enfermería; Valores Sociales.


Texto completo:

PDF

Referências


Guimarães GL, Chianca TCM, Mendoza IYQ, Goveia VRMSSD, Viana LO. Os valores fundadores da enfermagem moderna à luz de Dilthey e Scheler. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2015 [cited 2020 Dez 21]: 24(3). Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-07072015005080014&lng=en&nrm=iso&tlng=pt.

Ramos FRS, Barlem ELD, Brito MJM, Vargas MA, Schneider DG, Brehmer LCF. Marco conceitual para o estudo do distresse moral em enfermeiros. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2016 [cited 2020 Dez 21]: 25( 2 ): e4460015. Available from: https://www.scielo.br/pdf/tce/v25n2/pt_0104-0707-tce-25-02-4460015.pdf.

Conselho Federal de Enfermagem (BR). Resolução Cofen - 564/2017 [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]. Available from: http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-5642017_59145.html.

Kaya H, Isik B, Senyuva E, Kaya N. Personal and professional values held by baccalaureate nursing students. Nurs Ethics [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 24(6). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0969733015624488.

Andrade JB, Cavalcante MB, Apostólico, MR. Marketing pessoal e enfermagem: projeção para visibilidade social do enfermeiro. Enferm. Foco [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 8(1). Available from: revista.portalcofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/946/356.

Mendes KDS, Silveira RCCP, Galvão CM. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2008 [cited 2020 Dez 21]: 17(4). Available from: https://www.scielo.br/pdf/tce/v17n4/18.pdf.

Bardin L. Análise de conteúdo. 6. ed. revista e ampliada. São Paulo: Edições 70; 2011.

Krol PJ, Lavoie M. Beyond nursing nihilism, a Nietzschean transvaluation of neoliberal values. Nurs Philos [Internet]. 2014 [cited 2020 Dez 21]: 15(2):112-24. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/nup.12025.

Durán-Parra M. Valores en los estudiantes de enfermería de la Universidad de Santander. Avances en Enfermería [Internet]. 2014 [cited 2020 Dez 21]: 32(1):11-24. Available from: http://www.scielo.org.co/pdf/aven/v32n1/v32n1a02.pdf.

Jiménez-López FR, Roales-Nieto JG, Vallejo-Seco G, García-Vargas GR, Lorente-Molina MT; Granados-Gámez G. Valores personales en estudiantes y profesionales de enfermeira. Aquichan [Internet]. 2015 [cited 2020 Dez 21]: 15(1): 105-115. Available from: http://www.scielo.org.co/pdf/aqui/v15n1/v15n1a10.pdf.

Jiménez-López FR, Roales-Nieto JG, Seco GV, Preciado J. Values in nursing students and professionals: an exploratory comparative study. Nurs Ethics [Internet]. 2016 [cited 2020 Dez 21]: 23(1). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0969733014557135?legid=spnej%3B0969733014557135v1&patientinform-links=yes.

Cetinkaya-Uslusoy E, Pasli-Gürdogan E, Aydinli A. Professional values of Turkish nurses: a descriptive study. Nurs Ethics [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 24(4). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0969733015611072.

Wright DK. Nursing memes at odds with our values. Canadian Nurse [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 113(2): 44-44. Available from: https://www.canadian-nurse.com/en/articles/issues/2017/march-april-2017/nursing-memes-at-odds-with-our-values.

López-Pereira A, Arango-Bayer G. Professional values of nurse lecturers at three universities in Colombia. Nurs Ethics [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 24(2). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0969733015584400.

Schmidt BJ, McArthur EC. Professional nursing values: A concept analysis. Nursing Forum [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 53(1): 69-75. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29419942/.

Şenyuva E. Intergenerational differences in the personal and professional values of nurses. Nurs Ethics [Internet]. 2018 [cited 2020 Dez 21]: 25(7). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0969733018784688.

Shafakhah M, Molazem Z, Khademi M, Sharif F. Facilitators and inhibitors in developing professional values in nursing students. Nurs Ethics [Internet]. 2018 [cited 2020 Dez 21]: 25(2). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0969733016664981?journalCode=neja.

Fernández-Feito A, Basurto-Hoyuelos S, Palmeiro-Longo MR, García-Díaz V. Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. Int Nurs Ver [Internet]. 2019 [cited 2020 Dez 21]: 66(4):577-589. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/inr.12543.

Çinar N, Altun, I. Nursing in Turkey: its advances and challenge. Revista Eletrônica de Enfermagem [Internet]. 2010 [cited 2020 Dez 21]:12(2). Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/10226.

Conselho Federal de Enfermagem (BR). Enfermagem em números. Available from: http://www.cofen.gov.br/enfermagem-em-numeros.

Passos E. De anjos a mulheres: ideologias e valores na formação de enfermeiras. 2 ed. Salvador: EDUFBA; 2012.

Bijani M, Tehranineshat B, Torabizadeh C. Nurses, nursing students, and nursing instructors perceptions of professional values: a comparative study. Nurs Ethics [Internet]. 2019; 26(3). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0969733017727153.

Riklikiene O, Karosas L, Kaseliene S. General and professional values of student nurses and nurse educators. Journal of Advanced Nursing [Internet]. 2018 [cited 2020 Dez 21]: 74(3). Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jan.13473.

Marques LMNSR, Ribeiro CD. The moral values of nursing undergraduation: perception of teachers and students. Texto Contexto Enferm. [Internet]. 2020 [cited 2020 Dez 21]: 29: e20190104. Available from: https://www.scielo.br/pdf/tce/v29/pt_1980-265X-tce-29-e20190104.pdf.

Lin Y, Li J, Shieh S, Kao, CC, Lee I, Hung SL. Comparison of professional values between nursing students in Taiwan and China. Nurs Ethics [Internet]. 2016 [cited 2020 Dez 21]: 23(2). Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0969733014561912?journalCode=neja.

Souza RV, Alves LC, Barra LLLB, Fernandes LM, Salgado PO, Viegas SMF. Imagem do enfermeiro sob a ótica do acadêmico de enfermagem. Enferm. Foco [Internet]. 2017 [cited 2020 Dez 21]: 8(1):47-51. Available from: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/763.

Hampton D and Welsh D. Work Values of Generation Z Nurses. The Journal of Nursing Administration [Internet]. 2019 [cited 2020 Dez 21]: 49(10). Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31517755/.

Poblete-Troncoso M, Correa-Schnake M, Aguilera-Rojas P, González-Acuña JC. Valores profesionales de enfermería en el posmodernismo: una revisión sistemática. Acta bioeth [Internet]. 2019 [cited 2020 Dez 21]: 25( 2 ): 243-252. Available from: https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v25n2/1726-569X-abioeth-25-2-00243.pdf.

Queiroz PJP. From evidence-based practice to values-based practice. Rev baiana enferm [Internet]. 2018 [cited 2020 Dez 21]: 32:e26330. Available from: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/26330/16201.




DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2021.v12.n1.3487

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Enfermagem em Foco

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Eletrônico ISSN: 2357-707X

Impresso ISSN: 2177-4285

Licença Creative Commons
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.