INTERVENÇÕES EDUCATIVAS E SEU IMPACTO NA CULTURA DE SEGURANÇA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA

Monique Mendes Marinho, Vera Radünz, Francis Solange Vieira Tourinho, Luciana Martins da Rosa, Marciele Misiak

Resumo


Objetivo: analisar as produções científicas sobre intervenções educativas desenvolvidas com profissionais de enfermagem voltadas para melhorar a segurança do paciente e que avaliaram a cultura de segurança após essa intervenção. Metodologia: utilizou-se a revisão integrativa de literatura eletrônica em seis bases de dados, com descritores específicos para cada base, publicados no período de janeiro de 2009 a novembro de 2014. Resultados: foram submetidos à análise nove estudos, resultando em duas categorias: Treinamentos didáticos e Programas Específicos de Segurança do Paciente. Conclusão: as produções apontaram atividades educativas que podem incentivar e melhorar a cultura de segurança do paciente.

Descritores: Segurança do Paciente; Cultura; Educação; Capacitação em Serviço; Enfermagem.

EDUCATIONAL INTERVENTION AND IMPACT ON SAFETY CULTURE: AN INTEGRATIVE REVIEW

Objective: to know the scientific productions about educational interventions developed with nursing professionals aimed at improving patient safety and that evaluated the safety culture after this intervention. Methodology: it was the integrative review of electronic literature search in six data bases with specific descriptors for each base, published between January 2009 and November 2014. Results: nine studies were submitted to analysis, resulting in two categories: Didactic Training and Specific Programs of Patient Safety. Conclusion: the productions aimed at educational activities that can stimulate and improve the culture of patient safety.

Descriptors: Patient Safety; Culture; Education; Inservice Training; Nursing.

INTERVENCIÓN EDUCATIVA Y SU IMPACTO EN LA CULTURA DE SEGURIDAD: UNA REVISIÓN INTEGRADORA

Objetivo: conocer las producciones científicas sobre intervenciones educativas desarrolladas con profesionales de enfermería orientadas a mejorar la seguridad del paciente que evaluaron la cultura de la seguridad después de esta interveción. Metodologia: se ha utilizado la revisión integradora de literatura electrónica en seis bancos de datos con descriptores específicos para cada banco, publicados en el periodo de enero de 2009 a noviembre del 2014. Resultados: fueron submetidas al análisis nueve estudios, resultando en dos categorias: Entrenamientos didacticos y Programas Específicos de Seguridad del Paciente. Conclusion: las producciones apuntaron actividades educativas que pueden incentivar y mejorar la cultura de seguridad del paciente.

Descriptores: Seguridad del Paciente; Cultura; Educación; Capacitación en Servicio Enfermería.

Texto completo:

PDF

Referências


World Health Organization (WHO).Geneva: WHO. Alliance for Patient Safety: the conceptual framework for the international classification for patient safety. 2009 [acesso em 08 fev 2015]. World. Disponível: .

World Health Organization. Patient safety: global priorities for research in patient safety. 2008

Kohn KT, Corrigan JM, Donaldson MS editors. To err is human: building a safer health system.[internet] Washington: National Academy Press; 2000. [acesso em 27 maio 2013 ] Disponível:

Salas E, Diazgranados D, Weaver SJ, King H. Does team training work? Principles for health care. Acad Emerg Med. 2008;15:1002-9.

Weaver SJ, Lubomksi LH, Wilson RF, Pfoh ER, Martinez KA, Dy SM. Promoting a Culture of Safety as a Patient Safety Strategy: A Systematic Review. Ann Intern Med.2013;158, 369-374.

Mira VL, Peduzzi M, Melleiro MM, Tronchin DMR, Prado MFF, Santos PT, et al. Análise do processo de avaliação da aprendizagem de ações educativas de profissionais de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP. 2011 [acesso em 29 jan 2015 ]45, n.esp, Dec.

Kobayashi RM, Leite MMJ. Desenvolvendo competências profissionais dos enfermeiros em serviço. Rev. bras. enferm. 2010 [acesso em 21 apr 2015];63(2)243-249.

Soares CB, Hoga LAK, Peduzzi M, Sangaleti C, Yonekura T, Silva DRAD. Revisão integrativa: conceitos e métodos utilizados na enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2014; 48(2):335-45. Pettker CM, Thung SF, Norwitz ER, Buhimschi CS, Raab CA, Copel JA, et. al. Impact of a comprehensive patient safety strategy on obstetric adverse events. Am J Obstet Gynecol. 2009; 492:1-8.

Pettker CM, Thung SF, Raab CA,Donohue KP, Copel JA, Lockwood CJ, et. al. A comprehensive obstetrics patient safety program improves safety climate and culture. Am J Obstet Gynecol. 2011; 216:1-6.

Riley W, Davis S, Miller K, Hansen H, Sainfort F, Sweet R. Didactic and simulation nontechnical skills team training to improve perinatal patient outcomes in a community hospital. Jt Comm J Qual Patient Saf. 2011; 37(8):357-64.

Abualrub RF, Abualhijaa EH. The impact of educational interventions on enhancing perceptions of patient safety culture among Jordanian senior nurses.Nurse Forum.2014;49(2):139-50.

Brilli RJ, McClead REJr, Crandall WV, Stoverock L, Berry JC, Wheeler TA et al. A comprehensive patient safety program can significantly reduce preventable harm, associated costs, and hospital mortality. J Pediatr. 2013;163(6):1638-45.

Teamstepps National Implementation [Internet]. [acesso 31 jan 2015] About TeamSTEPPS. Disponível: http://www.teamsteppsportal.org/.

O’Leary KJ, Wayne DB, Haviley C, Slade ME, Lee J, Williams MV. Improving teamwork: impact of structured interdisciplinary rounds on a medical teaching unit. J Gen Intern Med. 2010;25(8):826-832.

Van der Nelson HA, Siassakos D, Bennett J, Godfrey M, Spray L, Draycott T, et. al. Multiprofessional team simulation training, based on an obstetric model, can improve teamwork in other areas of health care. Am J Med Qual. 2014;29(1):78-82.

Institute for Healthcare Improvement. IHI; 2015 [acesso 01 fev 2015] SBAR Technique for Communication: A Situational Briefing Model. Disponível: http://www.ihi.org/resources/Pages/Tools/SBARTechniqueforCommunicationAsituationalBriefingModel.aspx.

Didiodato, G. Just clean your hands: Measuring the effect of a patient safety initiative on driving transformational change in a health care system. American Journal of Infection Control. 2013;1-3.

Ontario Ministry Of Health. [acesso 31 jan 2015] Just Clean Your Hands for health care professionals. Disponível:

Institute for Healthcare Improvement. IHI; 2015 [acesso 21 mar 2015] Open School. Disponível: http://app.ihi.org/lms/onlinelearning.aspx?&CatalogGuid=a5d865d5-9c8d-4db8-977f-8d8600cba5bf.

Burke C, Grobman W, Miller D. Interdisciplinary collaboration to maintain a culture of safety in a labor and delivery setting. J Perinat Neionatal Nurs. 2013;27(2):113-123.




DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2016.v7.n2.799

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2016 Enfermagem em Foco



Eletrônico ISSN: 2357-707X

Impresso ISSN: 2177-4285

Licença Creative Commons
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.