Desafios para reinventar o ensino e perspectivas para o curso de graduação em enfermagem
Resumo
Descritores: Ensino, Enfermagem, Educação Superior.
Challenges to reinvent the teaching and perspectives to nursing graduation course
The article, of reflexive character, aims to call the attention to the challenges of the XXI century education and, based on the concepts of Boaventura de Sousa Santos, it proposes perspectives to reinvent the teaching. It emphasizes multiple learning forms intending to weave threads to introduce positive aspects on the ways of teaching and learning. It has, as a starting point, reflections derived from the nursing field, but it which extends itself to the other fields in a general way. It ends up by inferring that the social, political, ethic and citizen responsibilities need to cross the education which wants itself liberating, inclusive and supportive.
Descriptors: Teaching, Nursing, Superior Education.
Desafios para reinventar la enseñanza y perspectivas para el curso de graduación en enfermería
El artículo de caracter reflexivo, tiene por objetivo, llamar la atención para los desafíos en la educación del siglo XXI y, con base en cenceptos de Boaventura de Souza Santos, propone perspectivas para repensar y reinventar la enseñanza. Resalta múltiple formas de aprendizaje con vistas a tejer hilos para introducir aspectos potencializadores de los modos de ensenar y aprender. Tiene como punto de partida reflexiones procedentes del campo de la enfermería pero extendese a los demás de una manera general. Se concluyeron que las responsabilidades sociales, políticas, éticas y ciudadanas necesitan atravesar la educación que se quiere emancipadora, inclusiva y solidaria.
Descriptores: Educación, Enfermería, Educación Superior.
Texto completo:
PDFReferências
Padoulos GS. Aprender para o século XXI. In: Delors J, organizador. A educação para o século XXI: questões e perspectivas. Porto Alegre: Artmed; 2005.
Morin E. Terra-Pátria. Porto Alegre: Sulina; 1995.
Santos BS. Conhecimento prudente para uma vida decente. São Paulo: Cortez; 2005.
Eyng AM. A avaliação como estratégia na construção da identidade institucional. Raies. 2004;9(3):31-50.
Brandão CR. As sete cores. São Paulo: Cortez; 2006.
Demo P. Pesquisa, princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez; 1992.
Merhy EE. Um ensaio sobre o médico e suas valises tecnológicas: contribuições para compreender as reestruturações produtivas do setor saúde. Interface Comunic Saúde Educ. 2000;6(1):109-16.
Hall S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10a ed. Rio de Janeiro: DP&A; 2005.
DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2010.v1.n2.15
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais
Eletrônico ISSN: 2357-707X
Impresso ISSN: 2177-4285
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.